Ultralight varenie dehydrovaného jedla v sáčkoch


(Tento článok je preložený z web stránky výrobcu Ultralight designs. Jeho originál, nájdete tu...)


Rád sa dobre najem, ale nosenie jedla pridáva na váhe batoha a taktiež zo všetkého najviac nenávidím umývať špinavé nádoby po varení. Aj doma v kuchyni umývanie riadu nepatrí medzi moje obľúbené činnosti, nieto ešte na cestách. Takže v priebehu rokov, keď som na cestách, som si vyvinul spôsob varenia a stravovania, ktorý zjednodušuje veci a znižuje váhu batohu.


Aj pri chladnom počasí vonku, zvyčajne začínam deň s cereáliami, ako je müsli s pridaním sušeného ovocia a orechov. Doma si vopred pripravím sušené mlieko do zipsovateľného potravinového sáčku spolu s cereáliami. Všetko čo je potrebné potom urobiť je naliať trochu vody, postláčať a jesť priamo zo sáčku lyžičkou s dlhou rúčkou. Keď dojem, zrolujem zipsovateľný sáčok  a umiestnim ho do svojho vrecka na odpadky,  ktorým je zvyčajne vrecko zo včerajšieho jedla. Lyžicu olížem, zbalím a hotovo.


Obed je zvyčajne jednoduchá záležitosť.V podstate obedujem od cca 10:00 - 16:00. Zakaždým, keď si urobím prestávku, tak niečo zjem. Tým dlhodobo udržujem svoju hladinu energie. Niekedy sa zastavím uprostred dňa a mám väčšiu desiatu. K dispozícii je veľké množstvo potravín, ktoré môžete jesť bez varenia a umývania nádob. Niektoré veci môžete nájsť v obchode ako sucháre, saláma, syr, orechové maslo, hummus (cícer) v prášku, energetické tyčinky, sušené ovocie, orechy, sušienky a sušené mäso v plátkoch. Vždy dbajte na ich výživovú a energetickú hodnotu, preto zabaľte veľa kalórií do malého balenia. Moja najlepšia rada pre trail food je vyskúšať si to. Vezmite takéto potraviny na denný výlet,  uvarte si  teplý obed a vyskúšajte si vaše spôsoby varenia. Alebo si to vyskúšajte doma.


Večeru si stále uvarím. Keď mám teplé jedlo na konci dňa, tak sa cítim lepšie. Poznám niektorých bekpekerov, ktorí nevaria vôbec a ktorí sa snažia čo najviac odľahčiť svoj batoh a nechcú nosiť varič aj s palivom. Ale pre mňa mať teplé jedlo vo večerných hodinách stojí za tú hmotnosť navyše a pre dobrý pocit z teplého jedla. Na všetko jedlo, ktoré  varím využívam spôsob varenia v potravinových sáčkoch. Tu je, ako to funguje.

Používam dehydrované jedlá, ktoré som si sám pripravil, alebo kúpené balené dehydrované jedlá. Našiel som skvelý zdroj pre balené jedlá s názvom  Enertia Trail Foods. Majú skvelú chuť a sú veľmi sýte.


Ak robíte vlastné dehydrované jedlo, môže vás to najprv odradiť, preto skúste najprv niektoré z balených dehydrovaných jedál a zistite, či Vám táto metóda  funguje. K dispozícii je tiež nemálo vecí, ktoré je možné si vybrať v obchode. Všetky moje večere sú zabalené do zipsovateľných sáčkov. Uvarím toľko vody, koľko je potrebné na rehydratáciu dehydrovaného jedla. Obvykle 2 šálky alebo menej. Akonáhle sa voda varí zahasím plameň na liehovom variči a nalejem vodu do vrecka, premiešam, odstránim čo najviac vzduchu, uzatvorím sáčok a vložím ho do svojho termoobalu Cook-N-Coozy.  Izolačný obal udržuje jedlo naďalej horúce a to sa ďalej varí vo vnútri vrecka. Zvyčajne ho nechávam variť 7 až 10 minút v závislosti na recepte. Potom posledný krát premiešam a na jedenie používam lyžicu s dlhou rukoväťou s ktorou môžem pohodlne  jesť priamo zo sáčku bez toho, aby som si zašpinil ruky. Keď dojem sáčok zrolujem a uzatvorím zips. Olížem lyžicu a je hotovo. Táto metóda funguje veľmi dobre najmä v oblastiach, kde žijú medvede. Udržuje pachy na minimum, pretože nevaríte v hrnci a nezostávajú žiadne zvyšky potravín alebo voda z umývania riadu.


Ak práve začínate s touto metódou mojím prvým návrhom je, aby ste si to vyskúšali najprv doma. Pokiaľ si to najprv vyskúšate doma zistíte, ktoré jedlá vám naozaj chutia, koľko presne vody pridať na rehydratáciu a ako dlho to nechať variť v termoobale. Mojim ďalším návrhom je napísať na vonkajšiu stranu sáčku fixkou to, čo je vo vnútri (veľa jedál vyzerá rovnako), koľko vody pridať a ako dlho to nechať variť.

Nabudúce, keď budete v obchode s potravinami pohľadajte také, ktoré sa rýchlo uvaria, ako je instantná ryža, zemiaková kaša, cestoviny - tenké rezance alebo plnené cestoviny. Tieto potraviny urobia dobrý základ,  ku ktorému môžete pridať ďalšie ingrediencie.